Entreprenørskab og didaktik
I vores almen didaktik undervisning havde vi et tema omkring entreprenørskab i undervisningen, og hvordan man kunne arbejde med det i folkeskolen. I forbindelse med dette tema var vi i grupper selv igennem fire faser, før vi endte med en prototype, vores produkt.
Vi var igennem disse fire faser, som er et glimrende udgangspunkt for at arbejde innovativt.
1) Forståfasen
- Forstå gennem eksisterende viden
- Forstå gennem undersøgelser af virkeligheden
2) Ideudvikling
- Idegenere, få mange ideer, også urealistiske
- Udvælge, finde den bedste ide
3)
Realisering
- Realisere gennem prototyper
- Realisere gennem afprøvning
4) Efterbehandling
- Evaluere produktet
- Erfaringsudveksle, giv ny viden videre
Her under er en såkaldt onepager, hvor vores produkt er opsummeret på én side.
Onepager
Baggrund for
ideen: På baggrund
af et interview med en matematiklærer som havde problemer med at få tid til at
evaluere elevernes læring og undervisningen, blev det klart for os, at vi måtte
dykke ned i hvad evalueringsbegrebet indeholder og hvad man bruger evaluering til. Vi ville
udarbejde et oplysningskatalog til lærer og ledelse.
Ideens navn: Evalueringskultur skal indføres.
Ideens formål: Er at få skolerne i gang med at
indføre en evalueringskultur.
Unika: Vores katalog er en kort
sammenfatning af teorien bag evaluering og hvordan den kan bruges. Det er ikke en
stor tyk bog, som ingen lærere har tid til at læse, men en appetizer og en
øjenåbner for lærere og ledelserne rundt omkring på skolerne om, at evaluering
kan være med til at sikre en god undervisning.
Dette katalog viser både lærere og ledelsen, at de skal samarbejde om at indføre en evalueringskultur i fællesskab.
Ledelsen skal i dialog med lærerne om hvorfor, hvordan og ikke mindst hvordan selve evalueringen skal bruges.
Lærerne skal have øjnene op for at se evaluering i et positivt perspektiv og som et stærkt redskab.
Dette katalog viser både lærere og ledelsen, at de skal samarbejde om at indføre en evalueringskultur i fællesskab.
Ledelsen skal i dialog med lærerne om hvorfor, hvordan og ikke mindst hvordan selve evalueringen skal bruges.
Lærerne skal have øjnene op for at se evaluering i et positivt perspektiv og som et stærkt redskab.
Kataloget vil
oplyse ledelsen om, hvordan man går igang med at indføre en evalueringskultur,
og give lærerne indsigt i forskellige typer metoder til evaluering af
undervisningen, men også hvad de forskellige evalueringsmetoder bruges til.
Kataloget
indeholder henvisninger til mere litteratur for den interesserede læser.
Bruger/kundebehov:Der er stort behov for, at skolerne
indfører evalueringskultur for at optimere undervisningen. Vi lever i en global
verden, hvor vi samarbejder på tværs af lande og kontinenter, og derfor skal vi
være med på forkanten i forhold til elevernes læring og deres alsidige
udvikling. En evalueringskultur bidrager med klare mål,
selvevaluering, evaluering af lærere, elever og ledelse. Alle arbejder på en
optimeret folkeskole, som regeringen råber på. Og dette kan godt lade sige gøre
med en indførelse af en evalueringskultur.
Realiserbarhed
og fremtidspotentiale: Det vil kræve en omstrukturering af den nutidige skoletænkning både hos
ledelse og lærere. Det vil især kræve en stor indsats fra ledelses side at tage
beslutningen om at indarbejde en evalueringskulter. Det vil kræve kurser og
efteruddannelse af lærerne, så de lærer at arbejde med mål og evaluering i
samme båd. Ligeledes vil det kræve, at ledelsen kommer på kursus i
hvordan, man skal bruge den evaluering de får tilbage, og den evaluering de
selv laver. Det kræver en skole hvor lærere og ledelse er i tæt samarbejde
har forståelse for hinanden og har gensidig tillid og respekt. Når
forståelsen af evalueringskultur er indarbejdet vil realiserbarheden ikke være
langt væk. Fremtidspotentialet er stort, da evalueringskultur er den
fremtidige tankegang for at optimere skoler og elevernes læring.
Godt arbejde Sofie!
SvarSletHvordan tænker du om innovation og entreprenørskab i dag?
vh
Lilian